Stel je voor: je bent net afgestudeerd en je hebt inmiddels een baan. Je woont al een paar jaar op kamers, maar je bent die feestende nachtbrakende huisgenoten nu wel een beetje zat. Dus op een zekere avond ga je achter je laptop zitten. Huren, ‘what’s in it for me’?

Al snel kom je erachter dat je blijkbaar niet zo slecht verdient als je dacht; met je 2.200 euro bruto per maand. Want de inkomensgrens van sociale huur ligt helaas op 1.830 euro. Misschien toch huur in de vrije sector? Je vindt woningen met prijzen tussen 900 en 1.200 euro per maand. Moet je dat wel doen? Je wilt eigenlijk je studieschuld afbetalen, je weet dat je met een gemiddelde studieschuld van 21.000 euro redelijk zit, maar het voelt als een ballast. Is zo’n huurprijs dan verstandig? Dan toch kopen in het mooie Horst aan
de Maas?

Kijken naar een hypotheek. Je kunt met jouw salaris een lening krijgen van 100.000 tot 150.000 euro. Je checkt Funda.nl. De eerste optie: een appartement, met vier kamers voor 155.000 euro. Ook dat wordt krap. Je kijkt naar de foto van je ouders op je kast. Net hun hypotheek afbetaald en nog even aan het werk. Ook zij kunnen echt niks missen nu. Over een jaar moet je uit je kamer. Een partner
om te delen heb je niet.

Deze jonge mensen zijn er genoeg. Drie jaar geleden heb ik met een vriendin deze trend aan de kaak gesteld. Prijzen blijven stijgen en er wordt te weinig gebouwd, ook in Horst aan de Maas.

Hoe komt het? Sociale woningcorporaties verkopen huurwoningen door de verhuurdersheffing. Private corporaties en particuliere verhuurders investeren met name in dure huurwoningen, vanwege de winst. Wat je ook in onze gemeente ziet, is dat steeds meer
bedrijven, institutionele beleggers en particulieren een koopwoning verhuren, vaak wel met een hoge huurprijs.

D66+GroenLinks wil gelijke kansen. D66 Limburg onderzoekt of een lening voor verhuurders mogelijk is. Landelijk pleiten we voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. In de gemeente gaan we onderzoeken: wie zijn onze starters en verhuurders? Kunnen we huur stimuleren door de grondprijs te verlagen?

Jonge mensen verdienen een kans, ook als ze geen rijke ouders hebben.

Eveline Baas, raadslid D66+GroenLinks