Afgelopen zaterdag was ik in het centrum van Horst waar een aantal enthousiaste mensen Roze Zaterdag vierde door zelf het regenboog(zebra)pad aan te leggen. Een bericht op een blog in Horst aan de Maas werd door een aantal mensen die de LGBTQ+-gemeenschap een warm hart toedragen opgepikt en er werd op zeer korte termijn besloten om het heft in eigen handen te nemen.

Enkele uren later was er een groep mensen die zelf aan de slag ging met het inkleuren van het zebrapad op de Loevestraat. Deze
mensen lieten zien dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Er waren twee aanleidingen voor deze actie. Ten eerste was het afgelopen zaterdag Roze Zaterdag, een dag waarop mensen uit de LGBTQ+- gemeenschap en sympathisanten tonen dat ze trots zijn op hun levensstijl. Waar onze buurgemeente Venlo een uitgebreid programma en festiviteiten in de stad had, was er in Horst aan de Maas geen aandacht voor deze dag.

De andere aanleiding was dat we in de gemeenteraad met een grote meerderheid een motie hebben aangenomen waarin we aangeven
dat er een regenboogzebrapad op een prominente plek in het centrum van Horst moet komen. Tot op heden is er nog niets, en met deze ludieke actie werd geprobeerd dit weer aan te kaarten.

Wat ons betreft geeft de doortastendheid van deze mensen aan dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn en dat het  regenboogzebrapad er gewoon snel moet liggen.

Jim Weijs, Fractievoorzitter D66+GroenLinks