Afgelopen zaterdag was hardlopend Horst aan de Maas in het centrum van Horst te vinden vanwege de vijfde editie van ’t Rundje um ut Hundje.

Een prachtig evenement dat jong en oud aan het sporten krijgt en ook veel publiek weet te mobiliseren. Publiek dat sfeer maakt door muziek, versiering en alle deelnemers naar de finish schreeuwt. Horst aan de Maas kent gelukkig vele evenementen in alle soorten en maten. Een terugkerend kenmerk van alle evenementen is de goede sfeer.

Bij al deze evenementen is een groep bijna onzichtbaar voor de buitenwereld. Deelnemers en bezoekers weten dat deze groep onmisbaar is, namelijk de vrijwilligers. Vele vrijwilligers zorgen voor de inschrijving, het vaststellen van een programma, het uitzetten van de parcours, het opbouwen van de podia, het begeleiden van de deelnemers en het publiek en vele andere taken. De vrijwilligers zijn wat mij betreft de sleutel tot het succes van iedere evenement. Op de vele evenementen dragen vele vrijwilligers heel graag hun steentje om deelnemers of bezoekers een hele fijne tijd te geven.

Deze groep is overal te vinden zoals bij het OLS, Funpop of ieder weekend op de vele clubs. Op andere terreinen zoals in de zorg, dorpsraden, in het onderwijs of bij integratie van nieuwe inwoners van Horst aan de Maas zorgen ze voor persoonlijk aandacht en vormen ze tevens een onmisbare schakel. Zonder vrijwilligers zou de leefbaarheid in onze gemeente in een klap drastisch verslechteren. We moeten iedere vrijwilliger koesteren, waarderen en dankbaar zijn. Dank jullie wel.

Maarten Voesten, D66+GroenLinks