Waarom moet iedereen een boormachine, grasmaaier of gourmetstel hebben? Veel spullen gebruik je maar een aantal keer per jaar. Ik wil daarom het thema deeleconomie op de agenda zetten. In een deeleconomie staat collectief consumeren centraal.

In de schuur of op zolder vind je veel spullen die maanden niet gebruikt zijn en auto’s staan regelmatig langere tijd geparkeerd langs de weg. Mijn auto rijdt gemiddeld 30 minuten op een dag. Hij zou 23,5 uur door anderen gebruikt kunnen worden. Daarnaast dragen stilstaande auto’s niet bij aan een overzichtelijk en fris straatbeeld. Als we 10 procent van de auto’s zouden kunnen weghalen komt er veel ruimte vrij voor bijvoorbeeld een park of een mooi speelveld. In 2014 heb ik mijn rijbewijs gehaald en ik heb destijds geprobeerd om mensen enthousiast te krijgen om samen een auto te delen. Toen zagen mensen het als vrijheid inleveren en het systeem was er nog niet op was ingericht. Maar tijden veranderen en door onze smartphones en tablets is het heel eenvoudig om platformen zoals Preeby, Snappcar of Thuisafgehaald te gebruiken. Via deze apps kunnen je spullen delen, auto’s onderling verhuren of een extra gemaakte portie eten verkopen.

Verschillende verzekeraars maken het inmiddels mogelijk om gezamenlijk een auto te kopen en te verzekeren. Hierdoor hoeven we zelf minder spullen te kopen. Door te delen zijn er minder grondstoffen nodig en het is ook nog eens goed voor je eigen portemonnee. Tot slot hebben we ook meer contact met elkaar, een sociaal aspect dus. De gemeente kan ook een bijdrage leveren door zelf actief spullen te delen en dit te stimuleren. In ons programma is bijvoorbeeld opgenomen dat wij initiatieven voor deelauto’s in alle kernen willen stimuleren. Ik kan niet wacht tot de eerste elektrische deelauto in ons straatbeeld verschijnt. De deelauto is misschien wel het alternatief als het gaat om vervoer op maat in de kleinere kernen. Kortom, het delen van onze spullen draagt op veel fronten bij aan een groenere en socialere samenleving.Maarten Voesten,
D66+GroenLinks