Ik heb op dinsdag 12 november een motie ingediend waarmee wij, D66+GroenLinks, het college hebben opgeroepen om een duurzaamheidsprijs in het leven te roepen. Ik zie namelijk om mij heen heel veel mooie initiatieven en projecten die een blijk van waardering verdienen. Daarnaast zal een duurzaamheidsprijs bijdragen aan bewustwording en laat zien wat er op dit moment al mogelijk is om mee te doen op het gebied van duurzaamheid.

Denk hierbij aan een lokale supermarkt die niet verkochte producten doorschuift naar een lunchroom, het project Samen Duurzaam van een grote wijk in Horst, EnergieKronenberg of de groepen mensen die met enige regelmaat door de wijken trekken om zwerfvuil op te ruimen. Ik kan zo nog meerdere voorbeelden noemen, maar ken jij ze ook?

Het gaat hier om projecten van betrokken burgers, bedrijven of organisaties die pionieren enĀ een weg zijn ingeslagen naar
een wereld die beter in balans is. Ze lopen voorop en vroeg of laat zullen we allemaal veel bewuster moeten omgaan met de spullen die we hebben en met onze omgeving. Bij de duurzaamheidsprijs moet wat mij betreft de olympische gedachte gelden: meedoen is belangrijker dan winnen. Hoe groter de lijst met deelnemers, hoe sneller wij op weg zijn naar de wereld van morgen. Een wereld die in balans is, een wereld die leefbaar blijft voor iedereen.