U heeft het ongetwijfeld al meegekregen via de berichten van afgelopen week: Horst aan de Maas heeft een nieuwe coalitie. D66+GroenLinks, Essentie, CDA en PvdA hebben de handen ineen geslagen en zijn tot een programma gekomen waarmee we Horst aan de Maas de komende jaren nog mooier kunnen maken.

We hebben gekozen voor een brede coalitie van vier partijen: een coalitie met breed draagvlak in de samenleving. Daardoor kunnen we veel verschillende groepen verbinden en daadkrachtig werken aan een gezonde en duurzame toekomst voor deze gemeente. Eén van de zaken waar wij als D66+GroenLinks het meest trots op zijn in dit akkoord is de aandacht voor duurzaamheid die we hebben. Duurzaamheid wordt integraal in het akkoord opgenomen en Thijs Kuipers, beoogd wethouder namens D66+GroenLinks zal aan de slag gaan met het duurzaamheids-, natuur- en milieubeleid. Hij zal zich vol inzetten op de energietransitie, onder meer door het ontwikkelen van een energielandschap en het ondersteunen van initiatieven zoals Kronenberg Energieneutraal. Ook de uitdagingen in de intensieve veehouderij willen we als coalitie aanpakken.

We zien de discussies die er zijn en wegen zorgvuldig de belangen af tussen de gezondheid van onze inwoners, de duurzaamheid van de sector en aan de andere kant economisch perspectief voor agrariërs. Gezondheid, duurzaamheid en innovatie zijn de belangrijkste begrippen, en we zullen een visie op de intensieve veehouderij gaan creëren waarin we duidelijk aangeven waar we als gemeente naar toe willen. Samen gaan we er iets moois van maken. Doet u mee?

Jim Weijs,
D66+GroenLinks Horst aan de Maas