De laatste tijd worden we opgeschrikt door allerlei verhalen over de zogenaamde Plastic Soep, soms kilometers lange en meters dikke gebieden in oceanen en zeeën waarin grote hoeveelheden plastic zitten, in de vorm van folies, flesje, dopjes, dekseltjes en dergelijke. Eerst alleen in de Stille Oceaan, daarna in de Middellandse Zee en recent ook in de Noordzee. Dat dit niet goed is voor milieu, mens en dier zal duidelijk zijn.

Wat kunnen we hieraan doen? Vooral minder plastic gebruiken, zoals draagtasjes, en plastic op een goede manier opruimen. De gemeente Horst is sinds maart 2018 lid van een organisatie die zich ervoor inzet dat blikjes en flesjes worden ingeleverd, zoals dat bijvoorbeeld ook in Duitsland al jaren met veel succes gebeurt. Onlangs heeft de Europese Unie een wet aangenomen die wegwerpplastic gaat verbieden, zoals koffielepeltjes, plastic wattenstaafje, enzovoort. Maar je kunt als overheid nog zoveel regels opstellen, de mensen moeten het toch doen, dus wij ook. Daarom een oproep aan iedereen om van verminderen van de Plastic Soep nu echt werk te gaan maken.

Juist in de welverdiende vakantietijd kunnen we juist hier extra moeite voor gaan doen. Koop groenten die niet voorverpakt is en schaf geen plastic bestek aan voor de camping maar koop herbruikbaar bestek. Dat geldt ook voor flesjes, 91 procent van de plastic flesGebruik minder plastic, ook tijdens je vakantie GroenLinks/D66 streeft naar een eerlijke samenleving, maar ook naar een wereld waar we nog lang vooruit kunnen, zonder roofbouw en vervuiling. sen wordt niet gerecycled.

Neem daarom een hervulbare thermofles mee tijdens je reis en bespaar geld en milieu. Kom op, met zijn allen samen tegen de Plastic Soep, zodat we nog lang van natuur kunnen genieten.

Waar je ook bent. Een prettige en duurzame vakantie toegewenst met weinig plastic.

Thijs Lenssen, Raadslid D66+GroenLinks