Raadsperiode 2018 – nu

Op 5 september 2017 besloten de leden van D66 en GroenLinks om onder de naam “D66+GroenLinks” gezamenlijk mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018.. D66 raadslid Jim Weijs uit Lottum werd lijsttrekker van de gezamenlijke kandidatenlijst.

Het ledenaantal van beide partijen groeit al jaren in Horst aan de Maas. Gezamenlijk willen D66 en GroenLinks het beleid van de huidige coalitie van CDA, PvdA en Essentie om te kunnen buigen.

Met de gemeentereaadsverkiezingen in 2018 boekte D66+GroenLinks de grootste winst en behaalde een verdubbeling: van twee naar vier zetels. Na onderhandelingen trad de partij met CDA, Essentie en PvdA toe aan het bestuur van Horst aan de Maas.

Jim Weijs, Jos Gubbels, Eveline Baas en Inez Arts vormden in maart 2018 de fractie. In 2019 sloot oud SP raadslid Thijs Lenssen ook aan waardoor de fractie 5 raadsleden kreeg. Inez Arts besloot in september 2019 te stoppen in verband met persoonlijke omstandigheden. Maarten Voesten uit Horst is vanaf dat moment het nieuwe raadslid.

Daarbij is er ook een vijfkoppige steunfractie. De partij vormt een coalitie met CDA, Essentie en PvdA en levert wethouder, Thijs Kuipers. Thijs zet zich met name in voor duurzaamheid en is dan ook de trekker van de energietransitie in Noord Limburg. In de tussentijd groeide ook het bestuur van D66+GroenLinks.

Raadsperiode 2014 – 2018

Tijdens de verkiezingen in 2014 is D66 stabiel gebleven en leverden wij twee raadsleden in de gemeenteraad in Horst aan de Maas: Jim Weijs en Jos Gubbels.

Jos Gubbels was fractievoorzitter van 2015 tot 2018. Henk Kemperman was fractievoorzitter van de partij tot 2015 en verliet de partij. Daarna nam Jos Gubbels het stokje over. Jim Weijs uit Lottum nam zijn plaats in. Met 18 jaar was hij een van de jongste raadsleden die Horst aan de Maas heeft gehad.

Henk heeft meer dan zes jaar als fractievoorzitter een overtuigende bijdrage geleverd aan de lokale politiek. Vanuit een oppositierol heeft Henk uiterst kritisch doch altijd constructief ons liberaal-democratisch perspectief laten horen. Een meer open communicatiestijl, transparanter bestuur, betere handhaving van milieunormen en effectiever alcoholbeleid zijn voorbeelden van zaken waarvoor Henk zich de afgelopen jaren hard heeft gemaakt.

Raadsperiode 2010 – 2014

In 2010 is D66 als nieuwe partij in het politieke landschap van de gemeente Horst aan de Maas verschenen. Tijdens de verkiezingen in 2010 heeft de partij twee zetels weten te bemachtigen in de gemeenteraad. Van 2009 tot 2014 zat D66 als oppositiepartij in de gemeenteraad. Henk Kemperman was fractievoorzitter.