Wij zijn ons huis aan het verbouwen. Je huis verbouwen kan op allerlei manieren. Eén van de trends van de laatste jaren is om dat op een duurzame manier te doen. Duurzaam verbouwen kan je op allerlei manier opvatten. Maar wat is duurzaam? Het is best lastig om te bepalen wat nu echt duurzaam verbouwen is

Op internet kun je van alles vinden over duurzaam verbouwen. Wat zijn nu de beste stappen die je kan nemen om je huis op een gezonde manier aan te pakken? Wij hebben het volgende gedaan: we hebben het gespreid over een aantal jaren.

Drie jaar geleden hebben we zonnepanelen geplaatst. Ondertussen ook alle lampen vervangen door ledlampen. Nu verbouwen we ons huis, met een aanbouw voor de keuken. Alles elektrisch en koken met de maximaal mogelijke isolatie, iets wat een vereiste was bij de vergunningverlening van onze gemeente. Helaas is helemaal van het gas af nu nog te kostbaar, maar over vijf jaar gasloos zijn zou mooi zijn.

Wat we ook gaan doen, is meer glas aan de zuidzijde, met ramen tot aan de vloer. Dit geeft vooral veel licht in de herfst en winter. Met de rolluiken naar beneden blijft het warm in de winter en koel in de zomer. In plaats van een dichte terrasoverkapping hebben we een groene overkapping met druivenplanten die hier al meer dan veertig jaar staan. Ook weer veel licht in herfst en winter en in de lente en zomer geen directe zon in de woning.

Inmiddels ligt er een stuk bij de gemeenteraad over de ‘Verordening Stimuleringsmaatregelen woningverduurzaming Horst aan de Maas’, waarbij u vanuit of via de gemeente advies kunt krijgen voor het verduurzamen van uw eigen koopwoning. Dit met voor u zo laag mogelijke advieskosten. Een goed plan, ondersteund door D66+GroenLinks.

Bert Vrieling
Steunfractielid D66+GroenLinks