In het kort

In het kort

De groene partij in Horst aan de Maas

Raadsperiode 2018 - nu

Op 5 september 2017 besloten de leden van D66 en GroenLinks om onder de naam “D66+GroenLinks” gezamenlijk mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018.. D66 raadslid Jim Weijs uit Lottum werd lijsttrekker van de gezamenlijke kandidatenlijst.

Het ledenaantal van beide partijen groeit al jaren in Horst aan de Maas. Gezamenlijk willen D66 en GroenLinks het beleid van de huidige coalitie van CDA, PvdA en Essentie om te kunnen buigen.

Met de gemeentereaadsverkiezingen in 2018 boekte D66+GroenLinks de grootste winst en behaalde een verdubbeling: van twee naar vier zetels. Na onderhandelingen trad de partij met CDA, Essentie en PvdA toe aan het bestuur van Horst aan de Maas.

Jim Weijs, Jos Gubbels, Inez Arts, Eveline Baas vormen de fractie. In 2019 trad sloot oud SP raadslid Thijs Lenssen ook aan waardoor de fractie nu 5 raadsleden heeft.

Daarbij is er ook een vijfkoppige steunfractie. De partij vormt een coalitie met CDA, Essentie en PvdA en levert wethouder, Thijs Kuipers. Thijs zet zich met name in voor duurzaamheid en is dan ook de trekker van de energietransitie in Noord Limburg. In de tussentijd groeide ook het bestuur van D66+GroenLinks.

Raadsperiode 2014-2018

Van 2009 tot 2014 zat D66 als oppositiepartij in de gemeenteraad van Horst aan de Maas met twee zetels> Jos Gubbels en Henk Kemperman zaten in de fractie.
Jos Gubbels was fractievoorzitter van 2015 tot 2018. Henk Kemperman was fractievoorzitter van de partij tot 2015 en verliet de partij. Daarna nam Jos Gubbels het stokje over. Jim Weijs uit Lottum nam zijn plaats in. Met 18 jaar was hij een van de jongste raadsleden die Horst aan de Maas heeft gehad.

Henk heeft meer dan zes jaar als fractievoorzitter een overtuigende bijdrage geleverd aan de lokale politiek. Vanuit een oppositierol heeft Henk uiterst kritisch doch altijd constructief ons liberaal-democratisch perspectief laten horen. Een meer open communicatiestijl, transparanter bestuur, betere handhaving van milieunormen en effectiever alcoholbeleid zijn voorbeelden van zaken waarvoor Henk zich de afgelopen jaren hard heeft gemaakt.

Raadsperiode 2010-2014

Van 2009 tot 2014 zat D66 als oppositiepartij in de gemeenteraad van Horst aan de Maas met twee zetels. Henk Kemperman was fractievoorzitter van de partij.